Lien-in-Senegal.reismee.nl

Les 2 nouveaux toubab!

Hallo allemaal,

Wie had dat ooit gedacht... internet in dit land van stof, taxi's, baobabs, ezeltjes, zweet en ...

Het lukt ons nu pas om iets te bloggen. De vraag is nu enkel... waar begin je?

Na een lange maar luxueuse vlucht landdewe in Dakar, Yoff. De twee daagjes met ons negen in de Viavia waren geen overbodige luxe. De warmte in combinatie met de gedachte aan de zes maanden deden ons af en toe panikeren. Het afscheid van ons Senegalclubje was dan ook niet gemakkelijk. Doderdag begon het immers echt.

Maar het volhouden loont de moeite. We werden ontvangen door lieve Senegalezen én Belgen. Huh? Belgen? Sanne en Kristof logeren via bouworde nog een maand en half in Sowane. Erg leuk en handig voor ons om af en toe te ventileren en het leven hier beter te begrijpen. (kijk eens op christopheensanne.travelblog.be) Want begrijpen doen e het hier nog niet helemaal.
Het is hier totaal anders. We vallen van de ene verbazing in de andere. Beesten overal... prachtige vogeltjes, magere schapen, kippen, eenden, ezels, koeien in het midden van een drukke weg maar ook mega hagedissen, vieze spinnen, kikkers, kakkerlakken en ander ongediertein onze hut. En ja, onze hut is echt wel een hut! Inclusief een strooien dak. Maar we mogen niet klagen. Na veel geklungel hangt ons muskietennet op. En hebben we onze bagage in de mate van het mogelijke georganiseerd.

Echt gewerkt hebben we nog niet. We weten wel al beter wat ons te doen staat. Dus dat is wel leuk.

Gisteren heeft Ndegen, de vrouw die voor ons kookt, ons wegwijs gemaakt in Sowane. Alhoewel het petieterig is vinden w er onze weg nog niet. Ze toonde ons debakkerij, de schooltjes, het dispensarium én de ALDI. De aldi is een klein winkeltje waar vanalles en nogwat ordt verkocht. Bijvoorbeeld klerendie geschonken worden aan Sowane.Nadien nam Ndegenons mee naar Kaolack. Na een helse tocht te voet in de hiite tot aan de grote baan namen we drie verschilende rammelende taxi's om nadien uren op de markt te slijten. W volgden haar op de voet. SOuk in, souk uit. Geweldig al dat marchanderen. Gelukkig konden we nadien met Mass z'n 4*4 naar huis. (Mass is de projectleider.)

Ooh ja, gisteren avond... Feest in het dorp! Drie jongeren hadden ter gelegenheid van de start van het schooljaar een fuifke in elkaar gebokst. Op het plein stond een afspanning, een beetje zoals aan de zee die zeilen maar dan hoger. Er midden in een toren gigantische boxen, een installatie en naar schatting 3 cd's. Al de jongeren van het dorp haalde hun hartje er op. Wij uiteraard ook. Al was de muziek toch niet zo ons ding. Het leukste gebeurde eigen achter het doek. Buiten bij de kindjes die niet binnen mochten omdat ze te jong zijn. Want ooh ja, een buitenwipper was er ook! We moetsen zelsf een inkomkaartje betalen. Achteraan de 'tent' was er een gat vrij laag bij de grond waardoor je geld moest geven. Dan kreeg je een zelfgeschreven briefje dat je een paar meter verder al weer afgaf. Hilarische avond.

Je leest het een heel andere wereld. Maar ik voel me er stilaan thuis.Ik wen aan de warmte en de impulsen. Maar ik mis jullie.
Lien-

Mijn gsmnummer: 221778117986... of de berichtjes aankomen is een ander paar mouwen hier in de brousse!
Lees voor meer info Sue's blog suesenegal.reismee.nl

Reacties

Reacties

de zusjes

élaba!!

wij hebben net je blog (en die van sue) gelezen.
wij hebben besloten dat wij ook zo'n fuif gaan organiseren in onze tuin. hiervoor zijn wij nog op zoek naar 20 warmtekannonnen, de vochtigheid is er anders wel al dus zweet is niet meer nodig maar je mag dat altijd wel opsturen als je dat graag wil. het lijkt daar best spannend bij jullie, kakkerlakken zijn echt wel super aangenaam als knuffels :) dat is eens wat anders dan fruppy, ezeltje en joppe.

(van jade): bedankt voor het briefje. mams heeft btw heel mijn kamer leeggehaald en alles in jouw kamer gedumpt. het zal weg zijn tegen je terugkomst :) plenty of time :)
als je een adres hebt moet je dat eens geven want ik heb in brussel hilarische kaartjes gekocht voor jou :)

wij denken veel aan jou en sturen elke avond een kusje door de donkere nacht. waarschijnlijk is dat steeds tegen de ochtend bij jou want dat moet mee met de vlieger. dus als je 's ochtends een zachte streling voelt op je wang (of een natte plek) dan is dat een kus van mirte respectievelijk droene geweest ;)

we zijn super blij dat we wat meer nieuws dan de beperkte 160 tekens van een sms hebben ontvangen. de stress voor het uitvallende internet is duidelijk wel aanwezig aan de spelling te zien :)

tot blogberichts (of smss)!

mirte, droene, jade, det (papa is er nu niet maar we laten hem wel weten dat er een blogbericht is)

Jappe

Hey Lien en Sue

Het verbaasd me eigenlijk nu al een bericht te ontvangen! Ik dacht vanmiddag nog een mail te sturen, maar dan dacht ik... Tegen dat die dat gelezen hebben, ist al bijna Pasen... Die internetbron is dus ook in de brouse te vinden!

Wel ben ik blij te lezen dat alles goed is verlopen! Ik vond het ook heel grappig te lezen dat jullie echt in een hut slapen en alles toch wel een beetje was waar we soms mee gelachen hebben! Den A2 was precies toch niet hoe we hem hadden voorgesteld!

Feesten in Senegal lijkt me een avontuur op zich!

Hopelijk ontdekken jullie elke dag meer en meer!
Heel veel succes, en als er iets, ge mailt maar he ;)
(Het vingerkootje beschermt u overal!)

Jasper (Die gaat slapen, want morgen ist GOJO!)

Antje en Jos

Leuk al een stukje reisverslag te kunnen lezen.

Astrid

Hey lien,

Wat ben ik blij om al iets van je te horen!:) echt goed dat alles tot nu toe oké is! (mijn ouders gaan het ook graag horen;))

Wat je allemaal schrijft is moeilijk om me voor te stellen. Het is precies echt een hele andere wereld waarvan je veel gaat leren denk ik!:)

groetjes uit belgië,
Astrid x

mama

Via mireille je blog gevonden...
Leuk wat beter nieuws te horen en probeer er nu maar volop van te genieten!
dikke knuffel, dikke kus ,
mama

Mieke de nicht

Hoi hoi
Wat een spannende tijd. Nu is alles nieuw en overweldigend. Zoveel te zien, zoveel te ontdekken.
Binnen enkele maanden zijn de nieuwe dingen normaal, ben je het gewoon (al vond ik de kakkerlakken na een jaar nog vies :-))
Geniet ervan! Leef volop, een ervaring om nooit te vergeten. En dan binnen 6 maand: cultuurshock: Wat zijn die belgen toch rare mensen :-)
Groetjes

Antje tante Annie

Och aan binnen 6 maanden moet je nu nog niet denken!Leef en geniet nu!

papa

Ik vond net in mijn stapschoenen nog een laatste berichtje van jou, leuk, moet ik er nog vinden? Droene is op slag al haar schoenen gaan controleren...Ik stuurde je reeds 2 smsjes, kwamen die toe?
Tot...

Papa

Tante Annie

Hihi!

christine

Hellow Lien,

Zalig om van dat Somalie zomaar een mail te krijgen. Dat kan niet iedereen zeggen.

Ik probeer me zo goed en kwaad mogelijk een beeld te vormen van ginderachter, heerlijke fantasiebeelden over het fuifje
Je tuimelt er duidelijk langzaam maar zeker in... klinkt wel goed!



supervelestofferige groetjes,

Christine

christine

Somalie moet je lezen als Senegal. Het begint in ieder geval alleibei met een S hé...

det

Hey Lien,

Ik kijk al vol ongeduld uit naar een vervolg van je Senegalees avontuur.


Liefs

Det

det

Een vraagje waarmee ik al de hele week rondloop :

Kennen de mensen uit Sowane Pater Damiaan?

We werden de voorbije week overspoeld met nieuwsberichten en documentaires over lepra en het leven en de heiligverklaring van onze grootste Belg ooit.
Gek toch, dat je net in deze dagen kennismaakt met de bewoners van Sowane en start met je eerste project. Was dit voorbestemd?

Heb jij een adres? Ik heb zin om af en toe 'een echte brief' te schrijven.

Hoe vaak kan je je mails checken? Hoe zit het met de bereikbaarheid van gsm-berichten?

Tot snel
det

Tante Annie

Frank Vandenbroucke (wielrenner) zou in Senegal plots overleden zijn.
"Frank Vandenbroucke is op 34-jarige leeftijd overleden. Hij is bezweken aan de gevolgen van een longembolie. "

Tante Annie

Heel ander nieuws:Heidi en Sven zijn gisteren de gelukkige ouders geworden van Lisa 3.270 kg en 49cm.
Ze kwam een weekje vroeger dan uitgerekend.
Ze was net in zwangerschapsverlof.
En ik ben voor de 4de keer oma en we vormen nu ook 'n 4 geslacht.

Droene

Hoi Lien

Ik hoop dat je het naar je zin hebt.
stuur je een beetje meer nieuws.

dikke kus
Droene en Joppe

Mirte

HEY LIEN,

Ik weet niet goed wat ik moet typen.
Maar ik ga toch een paar dingen vragen.
Hoe was de eerste schooldag daar?
Is de school dicht bij het dorp?
Hebben jullie een fiets?

Ik stuur elke avond een kusje naar jou samen met Fruppy en met al de andere van mijn knuffelbende.

Bij jou zal het nu nog geen bedtijd zijn maar voor mij wel.


SLAAPWEL

GROETJES MIRTE

tante mieke (mia-

hoi lieve lien ,leuk van t annie dat ze me deze mail doorstuurde zo kan ik je ook ns wat schrijven.
doe het goed ginder ver ,geniet van wat er te genieten valt en besef dat het een super ervaring in je leven is.dikke knuffel tante nonkel en co.xxx

Jee Eun

Hé Lien!

Leuk om al een eerste bericht uit Senegal te lezen. Ik ben erg benieuwd naar foto's. ^^

Valt de cultuurshock mee? Hoe is het eten er? Verloopt de communicatie eerder stroef of weten jullie je met lichaamstaal e.d. uit te drukken? ...

Zoveel vragen - maar vooral één duidelijke boodschap voor jou: GENIET VAN DEZE UNIEKE ERVARING!!!

mama en robbe

ik ben ziek.ik heb buikpijn.maar ik heb gisteren goed
gevoetbald tegen eerste klasse charleroi.ik was kieper
en ook even op het veld.ik heb 1 gool gemaakt.spelen ze in jou dorpje ook voetbal?
Ik heb stekeltjes op mijn hoofd want mijn haar is geknipt.
enkele vraagjes: hebben ze daar ook fritjes?gaat het goed daar?
Met wat spelen de kindjes daar?
Dikke kus naar Senegal.
mama en robbe

Elise

Lieve Lien,

Ik las vol nieuwsgierigheid al je belevenissen :)
Heb je mijn mail nog kunnen lezen voor je vertrok?
Na al de reacties te hebben gelezen weet ik dat je al duizend en 1 vragen hebt gekregen dus als je de mijne vergeet te beantwoorden kan ik er wel mee leven! ;)
Het lijkt alsof je het erg naar je zin hebt dus dat is al heel goed he :)
Super dat je een gsm hebt, van mij kan je dus vast en zeker een smsje af en toe verwachten!
Hier gaat alles zijn gewone gangetje!
Ik kijk er erg uit naar februari!!
Geniet er super hard van, maar dat zal wel geen probleem zijn!

Lieve zoen
Elise

Hannah

Bexie,

Hoop dat je snel terug internet vindt! Wil meer van jullie avontuur lezen...

xxx

Jana

Lieve lien, mn lieve schat. Ik ben blij iets over je te lezen... Het klinkt heel Afrikaans en veel nieuwer dan wat wij hier voorlopig gezien hebben. Maar je klinkt wel goed, dat doet deugd! Wij zitten nu in het huis van onze Braziliaanse leraar, een pracht van een huis, echt een huis van een gekke professor. Maar hier is het niet zo anders, ik heb niet het gevoel dat ik vaak verschiet van wat ik zie. Nog niet, alleszins... Nu zitten we nog in de stad, bij Anusja en Evelien. Dat is wel tof. Maar morgen vertrekken we naar het platteland, naar ons project. Spannend! Lieve schat, hou je daar goed! Veel moed en genieten! Ik weet dat je daar niet veel internet zult hbben en wij in quixeramobim ook niet waarschijnlijk, dus mailen wordt niet gemakkelijk. Maar ik ben heel benieuwd hoe het verder met je gaat! Dus als je eens tijd hebt, stuur ons een kort mailtje.
Vele dikke kussen, ook aan Sue!

Jana

Lieve schat, had juist iets kei lang getypt dat nu precies verdwenen is. In het kort een reconstructie... We denken vaak aan je! Hoop echt dat het goed met je gaat, maar je klinkt wel goed. Spannend allemaal. Vanaf morgen zitten wij op het platteland, minder internet dus waarschijnlijk. Maar we houden mekaar op de hoogte he. Veel dikke zoenen!

Marisha

wow bex, al 2 berichten! had ik niet verwacht zo snel... Het klinkt alsof je daar al helemaal thuis bent, en hoe zit dat me t Wolf (wolof?)? Hier gaat alles z'n gewone gangetje, je kent t wel -> groepswerkenstress en dergelijke.. ik mis onze wekelijkse kookuurtjes wel... hehe de wraps met appeltjes al gemist?
en ik heb ondertussen al nieuwe loopvriendjes gemaakt ; ) ik verwacht wel dat je je conditie een beetje onderhoudt, je hebt je sportschoenen toch meegenomen? een paar rondjes tussen de wilde dieren...
tot t volgende berichtje, misschien moet ik ook eens een 'echte brief' schrijven... dikke knuffel!

kaat tijs

Wij gaan uitregenen in de ardennen samen met mirte en droene niet op slipers of crocks maar op dikke begschoenen. Leuk om je verhallen uit afrika te lezen groetjes van ons allemaal

Leila Boukhalfa

Beste Lien,

Beste Laura,

Viavia kwam ik op je blog terecht die ik met veel plezier gelezen hebt. Ik vind het erg boeiend om te lezen over je ervaringen in Senegal.

Ik woon nu nog in Leuven maar vertrek in januari ook naar Ziguinchor, in Senegal. Ik heb communicatiewetenschappen gestudeerd en volg nu een postgraduaat Noord-Zuid. Voor dat postgraduaat ga ik 5 maanden stage volgen bij Fotti, een Senegalees theatergezelschap, waar ik me ga bezig houden met de reclame en publiekswerking.
Ik zit nog met heel wat vragen over de woonomstandigheden, gebruiken en gewoontes waar je rekening mee moet houden, de NGO's die er werken enz.

Ik zou je een aantal vragen willen doorsturen die jij dan op je gemak kunt beantwoorden. Ben jij eventueel bereid om me hier mee te helpen? Ik heb al begrepen dat toegang tot internet niet evident is, maar als je het mogelijk zou zijn zou je me er echt heel erg mee helpen!

Groetjes,
Leila

Leila Boukhalfa

Oh ja,

je kunt me bereiken op leilabou@hotmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!