Lien-in-Senegal.reismee.nl

Om nooit te vergeten...

Hé Belgen,

Het is bijna zover, binnen 4 nachtjes ben ik weer op Europese bodem. Voorlopig een totaal absurd gegeven voor me, maar ik zal weldra snel in de koude realiteit tuimelen.
Ik kijk er naar uit om terug te komen, weer in normale temperaturen vertoeven, lekker eten op mijn bord en vooral al die lang-geleden-mensen weer in de buurt.
Toch dringt stilaan tot me door wat ik hier allemaal achterlaat. Zoveel dingen om nooit te vergeten...

* Het warme zand onder mijn voeten.

*De verbaasde gezichten van de verkoopsters op de markt als ze merken dat we toch heel wat meer Wolof of Serrer verstaan dan de doorsnee-blanke.

*De blinkende oogjes en kreet 'J'ai compris rekk' van de jongens tijdens de lesjes.

*De geweldig grappige sportoefeningen van de Senegalese mannen op het strand. Ik begin stilaan te begrijpen waarom er zoveel zwarte topsporters zijn. Hun trainingen zijn goed gek, achterwaarts de duin op lopen, pompen en sit-ups in zandkuilen, springen, ...

*De tralala die vorige week nog werd opgevoerd in de pouponiere voor de komst van Mevrouw de President, Viviane Wade. Heel Vivre Ensemble stond in rep en roer. De kindjes werden proper uitgedost, alles werd grondig gekuist, er werd zelfs een nieuwe weg naar 't project aangelegd. Samen met mijn jongens repeteerde ik twee dagen lang de lofzang die we voor Viviane moesten zingen. Toen het moment eenmaal daar was bleek de first lady geen tijd te hebben en bleven de kids en ik teleurgesteld achter.

*De zalig ontspannende momentjes in Auberge Khady waar we steeds bij Alexandra en het personeel terecht konden voor een deugddoende babbel.

*De grote hompen vlees die op straat in een soort beenhouwerijkraampjes worden verkocht, inclusief vliegen.

*De 'toubab donne-moi bonbon!', 'photo moi' en 'Hé, les gazelles, comment ça va?' die gemiddeld 15000 keer per dagnaar ons worden geroepen.

*De allesverklarende religie, Dieuredieuf Serigne Salliou!

*De zon, de zon, de zon!

*En zoveel meer....

Lieverds,
Dit was mijn laatste blog vanuit het stoffige Senegal. Vrijdag keer ik samen met de paasklokken weer naar België terug!
Tot dan,
Lien (weldra met SN 204 om 5.20u in Zaventem:))

Reacties

Reacties

Elise

Lien!!
Geniet er nog super hard van en ik kijk er naar uit je terug te zien!
xx

christine

Bonjour Lien,

Toch ook een laatste bericht van mij op deze manier...

weerbericht: grijs en regenachtig, 14°, de lentekleuren komen zo niet tot hun recht
verwachtingen voor vrijdag: er komt een polaire lucht die voor afkoeling zorgt tot zo'n 10°, regen,... van maartse buien onmiddellijk naar aprilse grillen... Ondertussen kan het bij die overgang gaan donderen en bliksemen. Dondert het in Senegal ook al eens?

Vanaf volgende week zal je het voor deze rubriek weer moeten doen met Frank en Sabine!

Maar je komt echt in het mooiste seizoen terug. De vogels zijn hun nesten aan het maken, de bomen kleuren, roze, wit, geel, groen,... zo schoon...

het zomeruur is er weer, laat het terrasjesweer dus maar komen!!!

Toekomen met de paasklokken is toch wel wat!

groetjes,

Christine

veerle - nichtje

Inderdaad Lien, om nooit te vergeten. En woorden zeggen niet alles...Jouw beleving is vast nog 1000 maal rijker. Ik denk dat je nog vaak zal terugdenken aan je avontuur. Het tekent je, het maakt je, het vormt je: mooi dat je deze stap zette.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!