Lien-in-Senegal.reismee.nl

Spaghetti voor Senegal!

Dag stormachtige Europeanen daar ginds ver weg,

Tussen al die Senegalavonturen door even iets 'serieus'.
Sue en ik zijn inmiddels aan onze zesde en laatste maand in Senegal begonnen. Het lijkt al heel erg lang geleden maar in september organiseerden we voor ons vertrek een spaghetti-avond. Het was een immens succes, een avond boordevol gezelligheid, toffe mensen, helpende handen, lekker eten én centjes voor onze projecten. In totaal bedroeg de opbrengst ruim 3000 euro.
We willen iedereen die een bijdrage leverden graag nog eens bedanken en vertellen jullie graag wat we met het geld deden.
In Sowane lieten we tafels en stoelen maken voor het klaslokaal en schilderden we een schoolbord. We gaven een radio cadeau aan de leerlingen van de foyer in Fatick en kochten regelmatig het tijdschrift 'Planète: L'Afrique dans le monde' en ander materiaal waarmee we onze lesjes voorbereidden. Ook in Mbour kochten we les materiaal voor 'la grande enfance'. Maar hetgeen ik hier opnoem zijn geen onmogelijk dure uitgaven. We merken dat het heel moeilijk is om verantwoorde uitgaven met het spaghettigeld te doen. Daarom en ook omdat we er zeker van zijn dat het geld goed terecht komt vertrouwde we twee keer 1000euro toe aan volgende personen.
Aan Masse Mbaye, de verantwoordelijke voor het ONG Chaulmoogra in Sowane en oudere broer van Deguene gaven we 1000 euro. Hij zal er enkele microkredieten mee financieren en zodoende het geld op langere termijn recupereren om er weer nieuwe initiatieven mee te ondersteunen. Hij wil jullie in april in Belgie allemaal komen bedanken maar beseft duidelijk niet half hoe vol het buurthuis op onze avond zat.
We vertrouwden ook Marc, een zeer geengageerde vrijwilliger in ons huidige project; Vivre Ensemble, 1000 euro toe. Hij zal er de bouw van 'La case d'éveille' mee financieren. 'La case d'éveille' wordt een grote ronde overdekte en betegelde speelruimte voor de kinderen. Een mogelijkheid extra om ook buiten hun slaap- en leefruimte te laten spelen. Want dikwijls komen de allerkleinsten wegens het stof en het tekort aan afgebakende veilige speelruimtes zelden buiten.

Merci aan iedereen!
Lien en Sue

Caroloen

Wauw,
wat een mooie initiatieven!
Ik zou zeggen, geniet van jullie laatste maand..
De mensen in Sowane zullen jullie zeker nooit vergeten!

Zoen!