Lien-in-Senegal.reismee.nl

Februari... wat een maand!

Lieve verkleumde Belgen van me,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik blogde nochtans kwamen er de laatste weken weer heel wat dingen op me af. Tijd om die even voor jullie neer te pennen.

Zoals jullie weten woon en werk ik nu in Mbour. De verandering van het rustige dorpsleven in Sowane naar de drukke en vrij toeristische stad liep niet altijd vlot. Toch genoten we al verschillende keren van de stadsavonturen die Mbour ons te bieden heeft. Zo gingen we enkele weken terug naar het concert van niemand minder dan Youssou Ndour! Senegal's grootste muzikaaltalent! Het was zalig, de ambiance in het voetbalstaion is moeilijk te beschrijven. We dansten er samen met de enthousiaste Senegalese madammen naast ons op los.

Maar hoe goed de Youssou ook zingt het absolute hoogtepunt van de maand was uiteraard het agverwachtte bezoek van Elise, Astrid en Laura. Ik liet hen zo veel mogelijk van it vreeme land zien en hoop dat ze er ondanks hun zwakke darmgestellen evenveel van genoten als ik. Normaalgezien bloggen zij snel hun versie van de feiten én fotografisch bewijsmateriaal.
Het was afkicken na hun vertrek. Toch voelde ik me op de luchthaven ook enigzins opgelucht: 'Oef, ik ben het nog niet ie nar huis moet vertrekken.' Ik heb het gevoel dat er hier nog heel wat te zien, te voelen, te doen, te genieten en te ontdekken valt.

Dat 'ontdekken' namen we vorige week wel erg serieus. We kregen de kans om mee te gaan op uitstap met 'Le volet educatif' naar het nationale park Niokolo Koba en Kedougou. 'Le volet educatif' is de werking van het ONG Vinvre Ensemble waarin de Franse jeugddelinquenten worden opgevangen. De werking waarin ik normaliter had moeten werken. (Zie vorig blogverhaal.)
Het was een gigantisch vermoeiende maar indrukwekkende ervaring. De vrijdag van mijn verjaardag reden we de ganse dag in een veel te kleine 4x4 tot Simenti, een plaatsje in Niokolo Koba. De natuurpracht die we de daaropvolgende dagen zagen was enorm. De groene rivierbeddingen en meertjes, apen (zelfs bavianen), krokodillen, nijlpaarden, bambi's en pumba's in alle maten en soorten, vogels met prachtige kleuren, ... De enige echte Senegalleeuwen kregen we jammer genoeg niet te zien, wat wil je ook als je met 5 jeeps en 50 inzittenden door zo'n park cruist.
Na 2 nachtjes in Simeti trokken we door tot de stad Kedougou. Vanuit Kedougou bezochten we de cascade van Dindéfello in Guinnee en ee Bedikorp in de bergen. Twee prachtige plaatsen in een heel ander Senegal als ik gewend ben, namelijk eentje met bergen!
De waterval ligt net over de grens in Guinnee (Conakry), je moet niet vragen hoe ver we reden. Het water was ijskoud maar deed super veel deugd, ik heb nog niet vaak op zulke idylische plek gezwommen.
Het Bedikdorp was het meest impressionant. We bekommen in de blakende zon een bergpadje en voelden het respect voor de bevolking van Iwol bij elke stap groeien. De Bedik is een super kleine etnische groep; er bestaan nog een 10tal Beikdorpen in Senegal. Het dorp en zijn inwoners zag er helemaal anders uit dan de orpen ie ik tot nu toe al zag. Vrouwen en kinderen met prachtige haartooien, vreemde oorbellen en een soort stokjes door hun neus. Lemen huttendie helemaal anders gebouwd waren dan in de rest van het land, een gigantische en heilige baobab, ... Je kan je niet voorstellen dat er op zo'n erbarmelijke en haast onbereikbare plaats mensen wonen. Ik was er helemaal ondersteboven van.

Natuurlijk heb iktussen al dat reizen door ook nog in het projectgewerkt maar die verhalen blog ik volgende keer...
Lieve groetjes vanuit Senegal,
Lien-

Reacties

Reacties

tante mia en nonkel louis

hoi lien, wat beleef jij toch prachtige dingen daar en het nog niet beu lees ik;
de grootouders van 1van je vriendinnen zeiden het dat ze daar ziek geweest was en dat ze terug thuis was.
HIER PROBEREN DE VOGELS DE LENTE AAN TE KONDIGEN maar hoe hard ze ook fluiten ......
lieve groeten van ons allen xxxxxxxx

Moemoe en Vava

Dag Lien,

Met veel aandacht hebbn wij uw laatste nieuws gelezen.
Je mag je gelukkug prijzen met al die ervaring, dat zal je het hele leven meedragen.
Hier is alles oké, alleen de regen blijft de lente parten spelen.
Beter laat dan nooit nog een gelukkige verjaardag gewenst.
Vele en lieve groetjes

mirte en jade

mirte heeft een nieuw e-mailadres, we hebben je al op msn toegevoegd :)
mirt_e@hotmail.com

wel een geweldig verhaal weer, we zijn blij dat je eens een mooie (van natuur dan) kant van senegal hebt gezien.

nu gaan we een werkje over Tsjechië maken...

groetjes!
2 van je zussen

Christine

Bonjour Lien,

Alweer lang geleden dat ik reageerde. Je bent gewoonweg al 5 maanden weg. De spaghetti-avond voor je vertrek zit nog vers in mijn geheugen.

Hier loopt alles zijn gewone gangetje.

Ik heb de olympische winterspelen op de voet gevolgd (veel uitzendingen waren 's nachts...) en heb heel wat nieuwe sporten leren kennen. Sommigen waren echt spectaculair om te zien... Er waren 8 Belgen, uiteraard zonder medaille. Maar toch 2 knappe bobsleemadammen. De Nederlanders deden het stukken beter.

Je mag me vanaf nu miss M noemen. Vorige woensdag mochten alle leerkrachten 's avonds naar het museum 'M' in Leuven.
We werden er goed ontvangen. We mochten een tombolanummer trekken. Er was één prijs: golden M Bassadeur. Een jaar lang mag je naar alle tentoonstellingen, vernissages,...
Ik wou dat wel winnen... Ik heb veel tijd en een museum bezoeken ligt binnen mijn mogelijkheden,... Je raadt het juist. Mijn nummer werd getrokken...

weerbericht: we hebben de koudste winter sinds 14 jaar achter de rug... met meer dan 30 dagen sneeuw...
februari had het minst aantal uren zon sinds lang...
Je kan je al voorstellen hoe de mensen hier rondlopen ????
Bij jullie is er zoveel zon. Kan je ze echt niet opsturen?

Gisteren was er een zware storm (in Frankrijk zijn 47 doden, bij ons 1)...

Geef er nog een lap op Lien en tot hetvolgende bericht!

doei

Tante Annie

Weer 'n heel verhaal!
Ook een gelukkige verjaardag!
Ik wenste die al denk ik.
Thuis vind je een kaartje van mij.
Ja hier blijft het winteren, serieuze vrieskou en zelfs nog lichte sneeuw in maart....
Nathalie moet bevallen rond 24 maart, dus we zijn weer in blijde verwachting...
Lisa is ondertussen 5 maand, een goei dik patateke....
Liefs T Annie

Christine

Hoi Lien,

Mijn gebeden zijn verhoord: je stuurde abslouut (ik begrijp je spellingsfoutjes echt wel, zoveel uitleg moet er niet bij; boodschappen blijven belangrijker nietwaar) de zon naar ons landje, niet superkrachtig, maar wel overheerlijk! Iedereen loopt met een smile rond en voor woensdag voorspellen ze zomaar 19°????!!!!!!!! Daarna weer wisselvallig maar dat is een Belgisch detail!

Ja nu kort het voor jou wel heel drastisch af en ik kan me je dubbel gevoel helemaal voorstellen. Vermoedelijk loop je zelf heel even verloren in ons landje, maar grilletjes en een orangina staan ABSOLUUT op het programma...


Ik heb vorige week tomaatjes gezaaid! In mijn 'greenhouse' ligt koninklijk mest (In bijbelse tijden reed zelfs de koninklijke familie op een ezel, vooral in vredestijd. Een paard deed de mensen te veel denken aan de oorlog....)
Ik heb er ook al blomekolen (?) en sla gepland.

super veel groeten en als jij landt verjaart Greet; redenen genoeg om feest te vieren!!!

Christine

tante m en nonkel ll

hoi lien nog heel veel genieten ginder ver en al wat jullie daar beleefden zit diep in jullie hart en dat zullen jullie nog heel lang zelfs jullie leven lang mogen meedragen.proficiat voor alle hulp die jullie ginder in senegal geboden hebben.
Ik organizeerde een haiti aktie samen met de bejaarden en we hebben 880euro voor guali een project van een vl aamsejonge kinderarts lien meyns. goe thuis en dikke knuffels xxxxxxxxxxxxx en ook ne knuf van moemoe

Tante Annie

Lien,

Dank voor het mooie kaartje.Vandaag ontvangen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!