Lien-in-Senegal.reismee.nl

Zwarte pieten in Senegal ;)

Hela hela,

Eerst en vooral... leuk om zoveel mailtjes te krijgen. Sue, anne, Christophe en ik zijn momenteel in Mbour bij Lies en Dominique. Het is een beetje gek... We snakken al een paar dagen naar een stad en nu we hier zijn willen we alweer terug naar Sowane. Wel leuk om te erken dat we ondanks de verveling, de soms wat arrogante kindjes en de enorme cultuurverschillen ons dorpje toch al gaan missen.

Het valt me enorm moeilijk om zomaar in een uurtje in dit warme cybercafé een beschrijiving van ons leventje hier te geven. Daarom typ ik enkele (grappige) bedenkingen uit mijn 'dagboek' over.

Waarom mijn leven hier in Sowane helemaal anders is dan dat van thuis...

... omdat er hier een ongekend grote varieteit aan insecten leeft. Ik ben in mijn bed steeds blij dat ik een bril draag en zodoende 's avondsnder mijn muskietennet al het gekrioel niet kan zien. Sue speurt daarentegen met haar pillamp de boel af met af en toe een gil als gevolg.

... omdat plastic tuinstoelen hier zeer waardevol zijn, zelfs als je er drie op elkaar moet zetten om lekker wankel te zitten.

... omdat iedereen hier keer op keer lacht met mopje: 'Ah bien, tu t'appelle Sue, Sue avec beaucoup sou.' en de vreemde schooldirecteur Diouf nog een stapje verder gaat en zegt 'Sue, tu dois me soutenir.' en de polygame man vervolgens heimelijk naar mij wijst omdat ik de enige toubab zonder lief in het dorp ben.

... omdat hier op zaterdagavonden uren aan een stuk allahgezangen gezongen worden.

... omdat hier zelfs cola naar vis smaakt, ze liggen samen in de frigo.

... omdat iedereen hier er van overtuigd is dat ik p-r-a-c-h-t-i-g zou staan met van die afrikaanse treskes.

... omdat de school hier officieel al twee weken bezig is en er nog geen enkele deftige les werd gegeven.

... omdat ze hier Pater Damiaan niet kennen, zelfs op 11 oktober niet.

... omdat kinderen hier spelen met allerlei afval.

... omdat de Aldi hier een 'boutique solidaire' is waarvoor we vanmiddag een prachtig uithangbord verfden, omsingeld door 15 potentiele leerlingen voor onze engelse les.

--- omdat we als 'stagiaires' na een week nog steeds niet aan ons échte werk begonnen zijn en dus zelf maar vanalles uitvinden. Vandaag hadden we wel een mini-vergadering met Masse en wat jongeren dus als maandag iedereen zijn uurrooster heeft komt het in orde.

... omdat je hier leert genieten en lachen om de kleinste dingen.

... omdat een koude douche hier ontzettend veel deugd doet.

... omdat je hier nooit alleen bent en je je toch af en toe zo voelt.

... omdat als we ergens komen iedereen 'toubab' naar ons roept. Gisteren op de charette maakten Sue en ik ons de bedenking dat we wel Sinterklaas en zwarte piet lijken hier. De kinderen roepen ook steeds 'Donne-moi un bonbon'.

.... omdat de acualiteit ons hier nauwelijks bereikt.

... omdat de temperatuur zelden onder de 30graden zakt.

... omdat de rijst, de vis en de ajuinen ons hier de oren uit komen. Het eten is hier echt niet super. Zeer eentonig en doen we hier gisteren de boucherie zagen werd Sue definitief vegetariër in Senegal.

... omdat omdat omdat. ...

Lieverds,
Sommige smsjes krijg ik aan bijvoorbeeld die van Bobonne, Mama, Astrid VGBen eentje van Det in Dakar maar die van Papa nog niet.
Jullie kunnen ons schrijven op Masse Mbaye, BP 56, Kaolack, Senegal.

Ik kijk uit naar nog meer nieuws, sorry dat ik niet op iedereens vragen antwoord maar het is hier klungelen à volonté.

Ik mis jullie,
Lien

Reacties

Reacties

det

Hey Lien,

Weer fijn om te lezen. Ik kijk er elke dag naar uit.

Mirte en Droene liggen net in hun bed waaronder geen akelige kriebelende beestjes rondkruipen.
Ze zullen heel blij zijn als ze morgenvroeg jouw nieuw reisverhaal lezen.

bedankt voor het adres
En nu erg benieuwd hoelang een brief onderweg gaat zijn.

Lieve groetjes aan Sue

Slaap lekker

Det

eva

Hoi Lien!

Man, wat ben ik jaloers! Het klinkt erg spannend maar jou kennende komt dat allemaal wel in orde!
Hier gaat alles zijn gewone gangetje maar de LK's zijn wel maar stil zonder jou ;-). Ik hoop op snel weer een berichtje!

Liefs,
eva

Mirte

Hoi Lien,

Ik vind het leuk om meer nieuws te horen.
En ik hoop dat er snel weer nieuws komt.
Jade heeft de regels van het kubbspel heeft doorgemailt.

In je mail stond het woord "toubab" wat betekend dat?


Nu komen er geen vraagjes meer in mij op, maar ik stuur een mail als ik nog vragen heb.

PS:ik heb je muts gisteren de hele dag opgehouden

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxjes

Mirte

Elise

Beste Sinterklaas :)
Alles klinkt zo leuk maar ook onbekend :)
Wel goed dat je Sue hebt.
Ten eerste kan zij je waarschuwen wanneer de insecten op jou afkomen en je dit niet kan zien ;)
Maar zo ben je ook niet echt alleen in je avontuur he :)
Geniet er nog van!!!
xx

jappe

PAS OP! achter u een beest! (gelukkig dat ik ze zag!)

Wel erg dat ze Jozef niet kennen in Senegal :)
Ik hoop ook dat je snel kan beginnen aan u stagetaak want een stilzittende Lien kan ik me moeilijk voor de geest halen!


Nog een paar tips:

-Opgelet met die afrikaanse treskes! U hoofd verbrand dan waarschijnlijk omdat dat blank is! ;)

-als je hees bent van de Allah-gezangen, drink dan thee met salie en praat niet teveel! (ik weet dat dat moeilijk is, maar probeer het toch!)

-Zorg ervoor dat de kousjes niet gestolen worden door zwangere vrouwen! Ze zouden wel eens van pas kunnen komen voor jou!

-Graaf een put in je hut. Verstop daarin de cola, hopelijk blijft hij zo een beetje koud en smaakt hij niet naar vis!

-het belangrijkste uit de actua is dat het parlement de motie van vertrouwen aanvaard heeft! YES! ;) Ohja! en morgen is het de volksraadpleging in Antwerpen over de brug/tunnel!

-leef en geniet ervan in SOWANE!

Meer in een mail binnenkort! ;)

Jappe

annelies

hei lien
een van uw nichten én tantes hier (ons mama:))
wij lezen met een grote glimlach al je berichten en zijn blij dat je het, ondanks de niet meer dan normale cultuurshock (heb het ook al eens meegemaakt, en idd, door die hitte is dat soms echt zwaar), toch goed stelt.. Heel fijn wat jij daar allemaal zal verwezenlijken op jouw fantastische 'lien-wijze' (lean back and relax, go africa!;))
...
dikke knuffel
annelies en tante katrien

Tante Annie

Blij weer nieuws te ontvangen.Ja je kan onmogelijk alle mailtjes beantwoorden.
Ik vroeg me ook af wat 'toubab' betekent.
Groetjes T Annie en Jos

Tine en Laura

Lienie!!

Leuk en herkanbaar verslag! Wij hebben daar integen minder geluk me het Alla akbar, alla akbar gejoemel (heeeel de dag door) maar dan treffen we het weer beter met he lekkere en gevarierde eten. Ook van de beestjes blijven we gespaard.... gelukkig want Tine heeft echt een vrees pour les cafards :)

Veel moed en tot snel nèka de Senegal!

xx

Christine

Holadijéé,

Je hebt in ieder geval reeds een duidelijke missie met pater Damiaan! Verspreid het maar rond daar in het zuiden.

IK krijg echt zin in 'ballekens met tomatensaus' (staat vanavond op onze menu) na het lezen van de verfijnde keuken ginderachter...



Hier is het volop notenseizoen (okkernoten, kastanjes, ...hm lekker)

Het heeft al enkele nachten licht gevroren, misschien geeft het lezen van dit bericht je een verfrissende vleugje (dus draag ik reeds een, muts, handschoenen en een sjaal!!!!!)

Zing en lach er nog op los ginderachter... (breng wat leuke liedjes mee hé)

frisse groetjes,

Christine

jade

ik heb je bericht nu pas gelezen. shame on me
maar dat is omdat het gewoon weer super druk is
maar nu ben ik ziek (griep, mss mexicaanse maar barbier zegt dat het niet uit maakt welke het is want ik ben een sterke meid) dus ik moet stil zitten en gewoon niet te veel ademen want dat gaat niet zo vlot.
ik zal dan ineens op al je eisen antwoorden :)
en goed dat ik je adres nu heb :) nu nog te weten komen hoeveel postzegels ik nodig heb :)
verdere actua-update: ze hebben ingebroken bij mamsi thuis maar ze hebben alleen mam haar gsm en horloge meegenomen en de centjes uit mams portefuille. de dompies hebben niet eens de auto's meegenomen waarvan de sleutels op de kast lagen.
salut!
en volgens mij is toubab gewoon vreemdeling

nonkel Geert

hoi allemaal ginderachter of downunder
't is de eerste keer dat ik reageer
'tis ook de eerste keer dat ik een verhaaltje lees
ik was de link kwijt gespeeld
gelukkig hebben zowel Jan (papa van Lien) als Antje (tante van Lien) het snel doorgemaild
in jouw verhaal ruik ik Afrika terug en de smaak van vanalles en nog wat dat allemaal naar hetzelfde smaakt ken ik ook
het klinkt in ieder geval gelukzalig en jullie leren het zeer snel hoor het Afrikaanse ritme is het ritme van een hartslag van iemand in rust
ideaal om rust in je eigen hart te krijgen als je de westerse dwangstressmentaliteit kan vergeten
ik kijk uit naar een volgend verhaal
hou je oren, ogen, handen en hart open voor de rijkdom die voor het rapen ligt
harteknuffel
Geert

Anneleen (collega van Det en Jan)

Hey Lien,

Gewoon om te zeggen: geniet van alles wat je meemaakt. Je verhalen doen mij terugdenken aan de tijd dat mijn broer in Zuid-Afrika stage liep. Hij heeft er heel erg mooie momenten meegemaakt, maar had af en toe ook wel eens een dipje... Het maakte hem echter sterker en een heel pak volwassener bij zijn terugkeer... (niet dat ik daarmee wil zeggen dat jij nog niet volwassen bent of dat nog moet worden...) :-) Alleszins, geniet meideke, van de beestjes en de cola, de hartelijkheid, de dankbaarheid en zoveel meer! En weet, de mensen om wie je geeft zijn nooit echt ver weg!

Groetjes en take it easy!

Anneleen :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!