Lien-in-Senegal.reismee.nl

Het leven zoals het is... Senegal.

Dag allemaal,

Ons weekendje Dakar liep wel even anders dan we verwacht hadden. Al ontvingen gastvrouwen Tine en Laura ons nog zo goed in Pikine.
Tijdens de nacht van vrijdag op zaterdag werd Sue's handtasje met alles in en Laura's gsm en fototoestel gestolen. Een gemene snodaard moet via het balkon onze slaapkamer zijn ingeslopen en heeft zo ongemerkt zijn slag kunnen slaan. Wat volgde waren dagen van paniek, frustratie, heen en weer geloop naar de politie en Ambassade, frustratie (nogmaals!), teleurstelling én relativeringsvermogen.
De hele hetse leverde uiteraard ook nieuwe verhalen op. Bijvoorbeeld... enig idee hoe lang het duurt om een pasfoto te laten nemen in Senegal? Minstens twee uur!
Babacar, iemand van Laura en Tine's project, nam ons mee naar de fotowinkel van zijn nonkel. Een grote winkel waar verbazend veel volk werkte. Iets wat ons wel vaker opvalt in Senegal... jobcreatie! De fotowand achter de brede toonbank was een fenomeen. De muur hing vol foto's van dikke 'lutters', de Senegalse variant voor Sumo-worstelaars en witgepoederde Afrikaanse beauty's. Of hoe schoonheidsidealen kunnen verschillen...
Sue moest tot driemaal toe voor de lens van het analoge fototoestel gaan staan. Dit terwijl wel 5 à 6 mannen er lachend naar stonden te kijken. Ze vond het, terecht, vreselijk.
Achteraan de winkel was er een zalig bestoft bureautje vol lenzen. Laura moest het serienummer van haar toestel opgeven want er passeerden wel eens gestolen apparaten. Stel u voor!

Dinsdag sloten we ons inmiddels lang geworden (door de administratieve rompslomp) weekend af met een tripje naar Ile de Gorée. Toch nog een beetje vakantie. Ile de Gorée voelde heel vreemd aan. Alsof het een onecht stukje Senegal was. Een Portugeesachtig decormet Senegalese acteurs, vonden we. Ach, we voelden waarschijnlijk al dat we geen doorsnee toeristen zijn.

Woensdag kwamen we pas echt terug op ons effen. Na weer eens 5 uur bus en een charette (geen gemakkelijk te matchen combinatie) kwamen we aan in Sowane. Ons dorp. Iedereen bleek al op de hoogte van 'La Suspense à Dakar'. De leerlingen hadden waarempel onze lessen gemist, onze buurmeisjes kwamen hun namen nog eens zeggen (alsof we hen zo snel zouden vergeten) en zelfs de vrouwen op Ndegen's erf, die amper Frans spreken, toonden hun betrokkenheid. De nieuwsgierigheid naar ons verhaal deed deugd.

Donderdag, vrijdag en zaterdag hernamen we ons dagelijkse Sowanese leventje weer... Kindjes animeren, de was doen, foto's trekken, door het dorp schuifelen, ...

Samen met het vieren van onze eerste maand hier in Senegal komen heel wat ambigue gevoelens naar boven. We zijn trots op wat we al zagen, deden, voelden, ervaarden maar we vragen ons ook vaak af: 'Waar leidt dit toe?' 'Hoe zal dit land er binnen 10 jaar uitzien?' ...
Dat denken we dan vooral op van die frustratiemomenten, als er weer eens een hongerig kindje op ons eten komt azen, want ook dat is dagelijkse realiteit. Bij wijze van tegengif bedenken we dan plannen: we willen een activiteiten organiseren voor de kindjes (Chiro!), onze 'adultes'-klasje laten werken, de micro-kredieten nieuw leven inblazen en zoveel meer...

We houden ons wel bezig en proberen te genieten van al het nieuwe dat ons overkomt.
Liefs,
Lien-

PS: Ik geloof dat het adres ergens in het eerste of tweede verhaal staat.

MIRTE EN DROENE

hoi Lien

zijn onze brieven al aangekomen met Françoise?

ik vind dat je zeker een chiro moet oprichten maar een scouts kan ook hé.Ik stuur alvast een paar spelletjes door.

Mama gaat een kaart van Senegal kopen zo kunnen we de plekjes waar je naar toe gaat ook meevolgen op de kaart.

Morgen moeten we weer naar school. Hebben de kinderen daar ook vakantie?

Wat hebben wij geluk dat wij gewoon als we honger hebben iets kunnen eten.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-jes

mirte en droene

papa

Dag Lien en Sue,

Ik denk inderdaad ook dat zelf initiatief nemen de oplossing is, baat het niet, het schaadt zeker niet.
Gewoon doen.

Een fiere chiro-vader

Nonkel Steven en de rest

Dag Lien,

We proberen regelmatig je belevenissen te volgen!
We vinden het geweldig dat je dit kan meemaken en bewonderen je ondernemingszin! Echt waar!
(Zullen we wat Chirosjaaltjes opsturen?)

Tof dat je zondag belde naar bobonne en bompa. We hebben jou, Astrid en Hazze wel gemist hoor!

Heel veel groeten van ons allemaal en hou je "haaks"!

N. Steven en familie

jade

van sue heb ik een mail met en nieuw verhaal en van jou niet :(
maar niet getreurd, de reactie krijg je toch!
het is nu zondag en naar trouwe gewoonte ga ik naar de chiro. nee, ik zit niet terug in de chiro maar vind wel bijna elke week een reden om even langs te gaan ;)
vorige week: samen met jasper foto's gaan trekken
deze week: dia's bekijken van vroegere kampen :)
vrijdag was je kampfeestje, dus lien, bedankt voor je 14 jaar chiro waarvan 4 jaar leiding!! (nee jij bedankt zei dove bij zijn kader, zoals verwacht :) )
alles is hier echt nog normaal eigenlijk.. en iedereen vraagt achter je!
ik heb btw een nieuwe bril, die ene groene die we in de brillenwinkel hadden gezien (met oranje aan de binnenkant)
bye zussie!
jade
ps: je hebt je chiropull niet mee!

Laura

Wow, voor dat Afrikaans tempo daar volgen jou berichtjes elkaar wel héél snel op! Tot dat je zo’n ‘goede’ toegang hebt tot het internet!! Zo kunnen wij ook meegenieten (al doe ik dat liever in’t echt over een paar maanden!)
Wat een gemene boef die jullie daar heeft bestolen! Was die dan gewoon in de kamer waar jullie sliepen aan het stelen? Eng!! Hee maar wat een geluk dat u fototoestel nog bestaat!!
Wij hebben juist op de chiro kampfoto’s van jaaaren geleden bekeken!! Hilarisch!! Lien, inclusief rond brilletje en typisch Lien-houdingen.
De vriend van mijn nicht is trouwens ook in Senegal geweest!! In Diarere bij Fattick!! Volgende week gaat hij me er alles over vertellen bij een lekkere spaghetti en mag ik zijn foto’s ook zien!!!! Tof want hier kan ik me echt nog bitter weinig voorstellen van het harde mooie leven daar! Jou berichtjes doen al veel maar we kunnen echt bijna niet wachten om naar jou te komen!!
Voor de rest laten we nog wel iets weten! Hou je goed daar!! Heel Senegal wordt moeilijk om te verbeteren maar als de kindjes voortaan al weten hoe ze hun muis écht moeten vasthouden, dát is al een begin!!
xxx
Du lock

Lien J

Hee Lien,

Ik ben ook eens een kijkje gaan nemen op jou blog. fantastisch daar lijkt me. ik zie ook veel gelijkenissen met sri lanka...typische kenmerken aan een ontwikkelingsland zoals de vreselijke administratieve rompslomp,continu denken dat er beesten in je kamer zitten,... ik wens jullie echt nog veel succes! Hou de moed er in.

Veel liefs
ayubowan (op zen sri lankaans)

Lien j.