Lien-in-Senegal.reismee.nl

Les parents, les enfants, le chien et le gardien.

Lieve lezers daar ginds,

Terwijl Sinterklaas jullie schoentjes vult amuseer ik me hier nog steeds onder de overgebleven Zwarte Pieten.

Het is al een hele tijd geleden dat het ons nog eens lukte om op internet te raken. Je houdt het niet voor mogelijk die Afrikaanse technologie hier. Maar ja, dat hoort erbij. In ieder geval hebben de Senegalese verhalen zich inmiddels in mijn hoofd opgestapeld en weet ik niet goed waar te beginnen.

Allereerst ben ik blij jullie te melden dat mijn gemiddelde zweetproductie gestaag afneemt, dit rechtevenredig aan de gemiddelde temperatuur. Het is zalig om 's ochtends onder de douche even écht koud te hebben. Joepie, nog maar 35 graden! (Mama, de thermometer die je me stuurde is jammer genoeg onderweg kapot gegaan.)

Voor de rest ontdekken we beetje bij beetje het Senegalese land. We bezochten Joal-Fadiouth, de naam 'schelpeneiland' had onze fantasie al stevig geprikkeld en we waren een beetje teleurgesteld een vuil en mistroostig eilandje aan te treffen. Senegal kan zijn armoede niet verloochenen en dat is maar goed ook. De begraafplaats van Fadiouth was wel erg speciaal. Christenen en Moslims liggen er naast elkaar begraven op een heuvelachtig eilandje van witte schelpen met uitzicht op de groene mangroven.

Vorig weekend ontdekten we eveneens een stukje van de Sine-Saloum-delta. Met een pirogue, een houten vissersbootje, vaarden we vanuit Ndangane door de mangroven, langs 'Ile d'oiseaux' naar het weinig authentieke 'Mar Loj'. De natuur was prachtig, de diversiteit onder de vogels groot maar als de plaatselijke kindjes zelfs geen 'Toubab/Blanke' meer roepen ben ik toch op mijn hoede.

Ik vind het tijdens zo'n weekend-uitstapjes steeds moeilijk de knop naar de vakantiemodus om te draaien. Hoeveel inwoners van Sowane hebben de zee al gezien? Wie zwom er al ooit in een zwembad? ... Langs de andere kant hebben we die ontsnappingsmomentjes écht nodig om het hier vol te houden en is de luxe in zo'n mini-hotelletje niets in vergelijking tot wat we thuis hebben. Dubbele gevoelens, zoals we die hier wel vaker tegen komen in Senegal.

Want wat zeg je tegen een meisje dat fier haar 'livre de geographie' laat zien en je merkt dat het eigenlijk een agenda is met een paar kaartjes in op de laatste pagina's. Moet je daarbij nog even weten dat haar leerkracht aardrijkskunde haar geweldige boek gebruikt om les te geven. En zo goed geeft die dan blijkbaar ook niet les want als we aan onze leerlingen van een jaar of 17, ongeveer vierde à vijfde middelbaar, vragen om Afrika aan te duiden op de wereldkaart lukt dat van geen kanten. Over het Senegalese schoolsysteem raak ik niet snel uitgepraat dus ik zal jullie de overige anekdotes besparen.

In ieder geval zitten ze hier vaak goed fout. En niet alleen op onderwijs vlak. Zo kijkt menig Sowane bewoner elke avond naar de fantastisch overgeacteerde Braziliaanse soap 'Marina'. Met velen verzamelen ze zich rond de enkele televisies die er in het dorp aanwezig zijn. Aangezien dit gedupte feuilleton dé oorzaak is van het overmatig lesverzuim van onze leerlingen voelden we ons verplicht eens een keertje mee te kijken. Het was schitterend en verontrustend tegelijk hoe iedereen zich liet meeslepen in het verhaal van de té rijke Braziliaanse vlam, Marina. Eén van onze leerlingen deed onlangs volgende uitspraak: 'L'Afrique c'est la poubelle du monde, les grandes familles habitent tous ensemble, en Europe par contre c'est mieux, là dans une maison ils habitent que les parents, les enfants, le chien et le gardien.'. Klopt toch dat elke Europeaan een bewaker voor zijn huis heeft staan en zelfs de armste blanke een auto heeft?!

Op zo'n momenten merk je dat de mensen hier geen idee hebben van hoe de wereld er buiten hun dorp, land of continent uitziet. Ik kan daarbij de gedachte 'Wat een geluk...' vaak moeilijk onderdrukken. Je kan ons Belgische leven ook op geen enkele manier met hun Afrikaanse leven vergelijken. We lachen hier vaak als de vrouwen het zand borstelen maar wij rijden het gras af... ook een stom idee, toch? Als er al iets groen is geef je het toch aan de schapen kan je er ten minste met Tabaski, het schapenfeest van genieten.

De feestelijkheden voor het offerfeest van de Moslims hebben we niet ontlopen. We woonden het gebed en de slachting bij en hielpen, onder lichte dwang, bij het kuisen van het schapenvlees. Geen pretje! Alsof heel die bloederige bedoening nog niet erg genoeg was moesten we, tijdens het koken, om een uur of 11 's morgens, een stuk schapenlever eten. Bah!

De hele dag door werd er gekookt. Iedereen was in opperbeste stemming. Volwassenen en kinderen brachten schotels over en weer van de ene familie naar de andere. Tegen de avond trok iedereen zijn nieuwe kleren aan. Kleurrijke boubou's, prachtig versierde kleden, nieuwe plastieke juweeltjes voor de meisjes, ... Jammer genoeg was het al donker en heb ik er weinig goede foto's van kunnen trekken maar het was een bling-bling-show van jewelste.

Ik ben al benieuwd voor Kerstmis en Nieuwjaar binnenkort. Naar het schijnt halen de Christenen hier ook een kerstboom in huis, lees hut. Daar gaan we naar op zoek!

Een fonkelend verslag volgt hopelijk snel...

Lieve allemaal,

Geniet van de kou en de wintermode.

Tot blogs,

Jullie Afrikaan, Lien-

Reacties

Reacties

Nonkel Steven en Co

Dag Lien,

Wat een geweldige ervaringen allemaal...
Ik wou dat ik nog (een beetje) jonger was...
Hier alles ok. Jasper geniet van het kotleven en probeert (hopen wij toch) wat te studeren in het gezelschap van een "kotmuis", Simke en Kobe zitten volop in de examens en dat zorgt voor (meestal) aangename stressmomenten.
Binnen 10 dagen begint de kerstvakantie. Iedereen hier thuis (vooral tante Ilse) snakt er naar.
We hopen echt dat jouw hele avontuur een geweldige meevaller is!
We zullen je wel missen met Kerst maar achteraf maken we dat samen zeker goed!!!!

Heeeeeeeeeel veel groeten van ons allemaal!

Nonkel Steven en co

papa

Nog steeds blij met je gezonde kijk op de dingen, misschien moeten wij toch een ietsiepietsie Afrikaanser denken.

jade

ik denk dat ik met de beste documentaires en het beste reisverslag nog geen deftig beeld heb van afrika.
je moet ergens leven om het goed te snappen daar. (en dan nog ;) )

maar ik hou soms toch wel van ons westerse leventje
ik geniet van mijn sinterklaascadeaus :) vooral van de chocolade!
ik zal met mama een nieuwe thermometer (en luchtvochtigheidsmeter) opsturen. minder kitch maar unbreakable!! (die heeft ooit iemand uit amerika opgestuurd dus hij is het vliegen al gewoon)

bye
zusje jade

Christine

Hoi Lien,

Heerlijk om weer zo'n onwaarschijnlijk verhaal te lezen. Ik probeer me er iets bij voor te stellen maar dat blijft moeilijk, of erg hilarisch!

Ik zit nog steeds thuis met een hand die nog makkelijk opzwelt en beperkt is in bewegingen, maar ik merk toch wat vooruitgang. Zo kan ik sinds kort koekjes bakken en uitdelen. Die kneedbewegingen doen me goed. Ik bakte er ook voor de verjaardag van Mirte die ermee kon trakteren in de klas. Ik ben zaterdag mee gaan vieren met de familie. Mirte had gekozen voor quiches (tot groot Jolijt van Jade) Droene en Mirte zorgden voor een heerlijke goochelshow. Die avond zette Droene ook haar schoen klaar voor Sinterklaas! Spannend!

De mini-kiwi's uit mijn tuin zijn rijp. Greet haar mama en ik hebben er samen confituur van gemaakt. (Ik heb iets meer gekeken dan gewerkt) Hij is SUPER lekker!

Ik blijf dagelijks 30 min. trainen op mijn mobilehome (lees hometrainer) Ik voel mij beenspieren groeien (met veel fantasie toch)

weerbericht: grijs, vochtig, donker donker donker!!!???
Je merkt dat ik duidelijk fan ben van dit
weer en seizoen grrr!
9°

De vogeltjes komen volop eten in de tuin! Heerlijk om naar te kijken!


Lien, ik begrijp je frustratie van berichten die plots wegvallen door ellendige computer... ik heb op een verkeerde knop geduwd en moest dit bericht helemaal opnieuw typen!!! Mijn computer viel wel niet uit... toch nog simpeler dus!

vele groetjes

Christine

Tante Annie

Nog niet zo heel lang geleden +-1948 borstelden 'wij' hier in Vlaanderen ook de zandvloer in huis en het zand rond de boerderij in mooie figuurtjes, gazon hadden we toen niet, wel weiden voor de koeien.Ik heb het zelf niet echt meegemaakt was 2 1/2j toen we Limburg verlieten.

Het contrast met België zal wel groot zijn.Hier zijn ook nog analfabeten en armen, maar anders dan ginder.
De onmacht zal wel groot zijn, je kan niet ineens vanalles veranderen daar.
Wat is jullie taak daar precies?

Was dat rauwe lever?Hopelijk niet.

Gelukkig dat er ook prettige dingen te beleven zijn.

Groetjes Jos en Tante Annie

NB Raar ik krijg af en toe een mail dat er een bericht van jullie is, nu weer niet.Ging gewoon eens kijken, intuïtie hé!

Katleen

Dag Lien,

Hier is het nu echt winter . Het vriest(ik weet dat Christine normaal het weerbericht geeft ..)
Toch zijn Det en ik daar net gaan lopen met veel laagjes aan, natuurlijk.
Onze kerstboom staat sinds gisteren.
Dat is echt absurd als je dat ginder probeert uit te leggen!!! Waar gaan jullie een kerstboom vinden? Wat takken en wat blingbling waarschijnlijk!!
Hou je goed ginder. De wereld veranderen kan je niet. Maar je doet ons hier af en toe toch eens nadenken over dat grote contrast. En het kan niet anders dan dat je wat warmte geeft aan enkele mensen/kinderen ginder.

Groetjes
Katleen

Christine

Hoi Lien,

Inderdaad de weerrubriek is mijn vaste rubriek: dus ik herhaal:
het vriest,( ze voorspellen voor woensdag zelfs sneeuw en - 6°) maar de zon schijnt en dat lijkt me een eeuwigheid geleden, dus huppel ik vrolijk rond.

Deze middag was het erg druk aan het station; de humanioramensen leggen een van hun laatste examens af...
overal zijn er kerstmarkten

menu voor vandaag: zelfgemaakte pizza (klinkt duidelijk anders dan bij jou!!)

tot een volgende zitting

moi

tante mia en n louis

hoi lien, heb net nog een babbel gedaan met de olense oma van eline ,jouw vriendin die binnenkort bij jullie op bezoek komt samen met nog een vriendin ;en nonkel louis die heeft hun rolluik gaan repareren .grappig he dat de mensen in olen hier ook over jullie vertellen;

geniet nog maar goed van al julli avonturen daar .

liefs en dikke kerstknuffels ook voor sue.

tante mia(mieke)en nonkel louis

Tante Annie

Vrolijk Kerstfeest en een fijn nieuwjaar 2010!
Jos en Tante Annie

Jee Eun

Hey Lien!
Een witte Kerst zal het niet zijn, daar in Senegal...
Zalig kerstfeest en een mooi begin van 2010!
x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!